Per a García Badar (1990) cada membre
de l'equip interdisciplinari davant la intensitat
de les relacions es veu obligat a recórrer un dels tres camins possibles:
1) Al no poder tolerar la situació, tal com l'està vivint, ha de prendre distància, allunyant-se dels infants i adolescents i de la participació. (Si es tracta d'un educador pot posar distància tornant-se més repressiu i pot desenvolupar una tendència a recloure's en el despatx d'educadors)
1) Al no poder tolerar la situació, tal com l'està vivint, ha de prendre distància, allunyant-se dels infants i adolescents i de la participació. (Si es tracta d'un educador pot posar distància tornant-se més repressiu i pot desenvolupar una tendència a recloure's en el despatx d'educadors)
2) La segona possibilitat és emmalaltir-se,
identificant-se amb els nens i adolescents, reclamant igual atenció. Si bé
forma part del personal, pren el paper de pacient fent una regressió a través
de la qual reclama una cura similar, fent responsable moltes vegades a la
Institució per haver-li emmalaltit.
3) La tercera possibilitat és la de fer un procés de creixement i desenvolupament que té semblança amb el procés socioeducatiu dels infants i adolescents. Si es tracta d'un membre del personal ho denominarem canvis necessaris per a capacitar-se professionalment i desenvolupar cada vegada més recursos yoics per a poder enfrontar les ansietats dels educands, el que simultàniament constitueix un creixement psicològic del seu sí mateix.
El no poder fer aquest tercer procés pot dur a pensar que la situació de l’educand és “una situació sense sortida”. Un s'aferra a la idea que el que ocorre no té rés a veure amb un mateix, posa una major distància entre la salut i la malaltia, es torna crític amb bel·ligerància amb la institució, es pot aliar amb altres persones que tendeixen a fer compartiments estancs atrinxerant-se; això pot succeir en tots els nivells de l'equip.
Un aspecte fonamental per a unes
relacions sanes en l'equip és la comunicació. Els problemes propis de la
convivència es presenten en qualsevol grup de persones reunides i per tant en
qualsevol institució. En els centres residencials hi ha dues variables que
incideixen en forma determinant sobre els problemes de la convivència: una
depèn de la major o menor coherència que existeixi en l'equip educatiu quant al
seu model i metodologia de treball; altra variable és que el contacte quotidià
amb els nens i adolescents, que han sofert un tracte inadequat per part dels
seus progenitors, desgasta i posa en moviment ressonàncies personals poderoses
que permanentment desafien a l'equip perquè pugui complir reeixidament la seva
missió fonamental, això és, conservar l'actitud educativa i de rehabilitació
emocional en benefici dels educands.
És determinant per a la comunicació veure com es
realitza la coordinació entre els professionals per a la discussió de casos i
parlar de les dificultats que van apareixent. Solen existir espais formals de
reunió i coordinació, però sorgeixen resistències per a mantenir-los “per falta
de temps” davant les constants demandes dels residents i els requeriments
burocràtics de les institucions” i una dinàmica que tendeix a reproduir-se és
atendre primer l'urgent, que sol ser molt, i queda poc temps per a l'important.
Fa falta temps per a parlar de com està afectant el treball quotidià en els
professionals i en les seves relacions interpersonals
i saber tolerar les crítiques i aprendre dels errors. Aquesta necessitat va
renyida amb el narcisisme que necessita a més de reconeixement i comentaris
positius. Si predomina la crítica el sentiment paranoide
aflora i la comunicació es ressent, creant-se aliances i subgrups i l'equip es
fractura. Quan no existeix la confiança per a realitzar critiques ni expressar
reconeixement la incomunicació i l'aïllament s'instal·la en l'equip i en les
relacions interprofessionals.
L'equip precisa de mitjans i espais de reunió i supervisió on ventilar
l'angoixa, reconèixer les limitacions i coordinar les accions i si no els
tenen, llavors s'enfronten a situacions d'impotència i es creen confrontacions
amb la resta de l'equip/us i els usuaris. Una pregunta és Com ajudar als
propis equips a no veure’s superats per aquesta dinàmica?
Cada centre residencial té una història diferent i l'estructura es compon de persones amb diferents professions i amb formació diversa ; tots comparteixen la mateixa tasca i tenen un rol important per a la rehabilitació emocional i l'educació i és necessari en l'organització de l'acció educativa tenir en compte a tots els membres de l'equip perquè estiguin tots implicats. És evident la complexitat que suposa el desig d'harmonitzar les respostes educatives. Atès que l'amplitud del marc teòric referencial ha d'articular-se entre professionals que aporten formacions diferenciades, es requereix d'una meticulosa tasca de cooperació i potenciació. Aquestes premisses impliquen la recerca d'acords que permetin trobar consonàncies entre la diversitat d'enfocaments. Veure si es poden consensuar criteris entre les diferents sensibilitats que apareixen en els membres de l'equip. Les diferents experiències evidencien les dificultats a aconseguir aquests objectius. Quan augmenten els conflictes dintre de l'equip i no es creen espais que afavoreixin la comunicació per a solucionar-los augmenta la desprotecció i apareix com mecanisme de defensa que “cadascun vagi a la seva ” davant la desconfiança envers els altres, produint inseguretat i fraccionament psíquic. Això produeix un efecte de retroalimentació en els residents d'un centre residencial que se senten amb temor i desprotegits, i que determina un augment en les transgressions de les normes i manifestacions d'agressivitat robatoris, agressions, ) i descompensacions en els residents més deteriorats que demanden inconscientment que els membres de l'equip arreglin els seus assumptes entre ells o amb la institució per a no estar segrestats emocionalment en el seu malestar, i es posin a la tasca de fer-los cas de debò i estar atents a les seves necessitats i dolor.
Cada centre residencial té una història diferent i l'estructura es compon de persones amb diferents professions i amb formació diversa ; tots comparteixen la mateixa tasca i tenen un rol important per a la rehabilitació emocional i l'educació i és necessari en l'organització de l'acció educativa tenir en compte a tots els membres de l'equip perquè estiguin tots implicats. És evident la complexitat que suposa el desig d'harmonitzar les respostes educatives. Atès que l'amplitud del marc teòric referencial ha d'articular-se entre professionals que aporten formacions diferenciades, es requereix d'una meticulosa tasca de cooperació i potenciació. Aquestes premisses impliquen la recerca d'acords que permetin trobar consonàncies entre la diversitat d'enfocaments. Veure si es poden consensuar criteris entre les diferents sensibilitats que apareixen en els membres de l'equip. Les diferents experiències evidencien les dificultats a aconseguir aquests objectius. Quan augmenten els conflictes dintre de l'equip i no es creen espais que afavoreixin la comunicació per a solucionar-los augmenta la desprotecció i apareix com mecanisme de defensa que “cadascun vagi a la seva ” davant la desconfiança envers els altres, produint inseguretat i fraccionament psíquic. Això produeix un efecte de retroalimentació en els residents d'un centre residencial que se senten amb temor i desprotegits, i que determina un augment en les transgressions de les normes i manifestacions d'agressivitat robatoris, agressions, ) i descompensacions en els residents més deteriorats que demanden inconscientment que els membres de l'equip arreglin els seus assumptes entre ells o amb la institució per a no estar segrestats emocionalment en el seu malestar, i es posin a la tasca de fer-los cas de debò i estar atents a les seves necessitats i dolor.
De vegades ocorre com amb els fills petits que quan els pares tenen dificultats i manca de comunicació entre ells comencen a realitzar actes i posar-se insuportables per a cridar la seva atenció. Un factor protector de primer ordre és el sentiment de sentir-se acompanyat i “no estar sol davant el perill”.El problema sorgeix quan no es vol reconèixer el que està succeint en l'equip i la solució es posa fora, per exemple, demandant un guarda de seguretat que protegeixi. La convivència dintre d'un residencial reviu els fantasmes internalitzats de tots els seus participants –abandó, competència, rivalitat, enveja, poder, agressió, culpa, per citar –ne alguns.- i en ocasions es donen situacions d'abús de poder o maltractament de l'equip (o alguns dels seus membres) enfront dels residents, en part com resposta als sentiments d'inseguretat. Tals sentiments, en gran mesura, poden superar-se mitjançant un llarg procés de formació continuat i de supervisió .
Alguns factors que afavoreixen la creació de
conflictes amb els usuaris per part dels professionals són prejudicis davant
els infants i adolescents, no escoltar, no tenir en compte característiques de
la relació interpersonal, estrès alt,
desmotivació, no reconèixer els signes precursors de l'escalada de violència,
propiciar que es produeixin situacions d'abús de confiança i perduda del autocontrol.
No obstant això, ajuden a evitar els conflictes
l'afavorir l'expressió del malestar i l'agressivitat en les institucions que
permetin el buidatge emocional dels educands
i la negociació dels contractes educatius perquè la persona es senti tractada individualment i atesa.
Una de les preocupacions més importants a
considerar és la formació i capacitació permanent del personal.
Probablement una de les inversions més rendibles
sigui la cura del personal que permetran que l'equip desenvolupi major
capacitat per a rescatar els elements més saludables i funcionals de cada
educant, així com desenvolupar mecanismes correctors de les situacions
traumàtiques viscudes pels infants i adolescents i capacitin per a
l'aprenentatge de noves maneres de sentir i actuar.
Altra premissa és veure si hi ha una direcció
adequada que cuidi i ordeni. En relació a l'estil de lideratge para el cap que
promou ambients protectors és aquell que demostra preocupació per les
necessitats dels professionals; proveeix els recursos necessaris per a
realitzar bé el treball; és sensible i flexible en relació a temes familiars;
és capaç de reconèixer els aspectes positius i demostra confiança en el
professional, s'interessa activament en el seu treball; defensa la posició dels
professionals davant la institució , comunica clarament les seves expectatives;
adequa les tasques a cada professional; és emocionalment estable (calmat, bon
humor); lliura ajuda tècnica quan es necessita; està disponible; és obert i
honest, els professionals confien en ell o ella.
També són molt importants els rituals d'incorporació i de comiat dels professionals. Una pregunta ha fer-se és: Cóm s'acull als nous professionals? Si es facilita la integració de nous membres a l'equip, ajudant-los a entendre la cultura de l'equip i permetent a la resta dels professionals fer un espai al nouvingut. Amb els rituals de comiat, ja sigui per partida voluntària o obligada es facilita l'elaboració d'aquestes experiències on s'han desenvolupat vincles intensos i es contribueix a mantenir els climes laborals sans.
Al personal se li ha de donar un comiat apropiat.
Quan un membre del personal decideix deixar el centre, no s'ha de prendre com
un fracàs. El fet que hagin donat molt de si mateixos ha de ser reconegut i han
de rebre un bon comiat.
SUPERVISORA DOCENT EDUVIC-ESCOLA ITINERE
Altres articles sobre supervisió:
Supervisió 1: "Per què cuidar-se?"
Supervisió 2 : "Situacions de crisi en els centres residencials"
"Supervisió 3: L'equip de treball: eina principal d'un centre " se encuentra bajo una Licencia Creative Commons Atribución-CompartirIgual 3.0 Unported
No hay comentarios:
Publicar un comentario