El projecte “Jo Torno a Casa” es va posar en
funcionament l’1 de juliol del 2010. Es tracta d’un servei promogut pel Consorci
de Serveis Socials de Barcelona (CSSBCN), el qual en va delegar el disseny i el seu
desenvolupament a la cooperativa EDUVIC SCCL. El JTC, dins d’EDUVIC, es gestiona i desenvolupa
des de la Plataforma Cruïlla.
“Jo torno a casa” és un projecte d’acompanyament en
el procés de retorn a la llar familiar dels infants
i adolescents tutelats/des que es troben residint als Centres Residencials
d’Acció Educativa (CRAE) o en Centres d’Acolliment (CA), emprant espais
terapèutics socioeducatius amb els/les infants/adolescents i les seves
famílies, com a eina de suport i seguiment.
Aquest projecte desenvolupa dues línies d’actuació
que s’emmarquen en dos programes diferenciats: “Jo torno a casa Infants” i
“Jo torno a casa Adolescents”, per tal de donar
resposta adequada a les necessitats emocionals i educatives que presenten els
infants i adolescents.
Aquest projecte vol aportar solucions
viables i pràctiques, de manera específica i especialitzada, a les dificultats
que, infants, adolescents i les seves famílies puguin trobar-se en aquest
procés de retorn; amb la voluntat i el desig de treballar donant suport, de
manera complementària i coordinada, amb els equips de professionals que
ja estan intervenint en aquest sentit amb les famílies des dels Equips
d’Atenció a la Infància i Adolescència (EAIAs), CRAE’s i CA’s de Barcelona.
Fotografia de: KURT |
“Jo
torno a casa Infants”
L’atenció
als infants en risc social ha estat massa orientada envers la
institucionalització dels/les mateixos/es, treballant les seves dificultats en
un medi diferent al seu, sense comptar gaire amb la resta de la seva realitat:
la família, l’escola, la comunitat local. El número de nenes i nens amb dificultats
socials va augmentant, la qual cosa ens pot donar a entendre que algunes de les
mesures que es prenen no són eficaces per reduir o frenar aquest creixent
augment de la vulnerabilitat infantil.
Es concep l'atenció en centres com l'última mesura, aplicable només quan no hi hagi una altra opció, bé perquè les altres mesures s'hagin revelat ineficaces, bé perquè les circumstàncies del cas ho requereixin, tenint en tot cas un caràcter temporal. Aquesta concepció de l’atenció residencial implica la necessitat de desenvolupar programes de tornada a casa per aquells casos en els que ha estat necessari separar la persona infant del seu àmbit familiar per haver detectat un risc significatiu en la convivència. Aquest programes han de cercar dotar a la família de les aptituds, habilitats i actituds adequades per a permetre la tornada del/la fill/a al seu grup familiar en el menor temps possible, una vegada produïts els canvis que habilitin a aquesta família d'origen per a l'atenció de les seves necessitats.
“Jo
torno a casa Adolescents”
La nostra experiència en el treball
amb adolescents tutelats/des, amb mesura protectora o d’acolliment residencial,
sovint ens fa veure la necessitat que mostren alguns/es d’aquests/es joves de
caminar cap a l’autonomia, ja sigui retornant a la llar familiar com anant a
una llar aliena que puguin sentir com a pròpia. En la mesura que els
professionals que els/les acompanyem, no podem legitimar aquesta necessitat
dels adolescents, fent-la viable, els nois i les noies no accepten, amb
freqüència, l’haver de viure en un CRAE, i acaben identificant les mesures
protectores com sinònim de càstig i control social, generant-se resistències en
els/les adolescents i en les seves famílies.
També es detecta que, en alguns casos,
aquestes resistències no fan viable el treball educatiu del centre amb el noi i
la noia ni tampoc el treball tècnic que l’EAIA planteja a la família i
l’adolescent. Aquesta situació afecta la implicació i participació necessàries
d’aquests adolescents en el seu procés. És en aquesta manca d’implicació i
participació on posem les nostres mirades.
Tanmateix, s’observa que hi ha nois i
noies que tenen més capacitats per fer-se càrrec del seu projecte vital “amb suport i acompanyament”. Sovint, dins d’un entorn residencial tutelat, en
el que no accepten estar, no acaben de desenvolupar aquestes capacitats, amb el
risc de caure en conductes conflictives, de confusió i confrontació amb els/les
adults referents al centre. Aquests/es adolescents i les seves famílies, tot i que
d’inici reuneixen les condicions per tornar a conviure, necessiten d’un
acompanyament presencial molt proper, per part de professionals experts/es.
Aquesta intervenció professional, ha d’anar adreçada a ajudar-los en la
resolució dels conflictes sorgits dels reajustaments que tot procés
d’acoblament comporta; així com, s’ha de donar continuïtat a la tasca
realitzada en el centre i que es continua fent des de l’EAIA, per assolir la
comprensió i modificació de les conductes i patrons relacionals que van
provocar el trencament del vincle familiar, desembocant en l’ ingrés al
centre.
El programa dóna resposta a les
necessitats descrites anteriorment, centrant-nos en la intervenció amb aquells
nois i noies que mostren capacitats per fer-se càrrec del seu projecte vital
“amb suport i acompanyament” i que, alhora, el seu entorn sociofamiliar mostra
condicions per recuperar la convivència amb l’adolescent.
“Jo torno a casa” té la seva raó de
ser com a resposta a una necessitat percebuda, en el procés de retorn que
infant i/o adolescent i les seves famílies desitgen, sempre i quan es donin les
condicions mínimes que permetin aquest retorn amb garanties de salut emocional
pels fills i filles.
TERAPEUTA FAMILIAR
DOCENT D' EDUVIC·L'ESCOLA ITINERE
DIRECTOR DE LA PLATAFORMA CRUÏLLA
"L'aposta per un dret: Jo Torno a Casa" se encuentra bajo una Licencia Creative Commons Atribución-CompartirIgual 3.0 Unported
No hay comentarios:
Publicar un comentario