Des d’EDUVIC-ESCOLA ITINERE pensem que la participació dels infants
i els adolescents cal que passi a través del medi que cada dia està més
present en la seva realitat quotidiana i en l’eix de les seves relacions: el
món de l’audiovisual, i oblidar-nos de velles estructures clàssiques de
participació en forma de consells generals en els que hi participen
representants de cada servei.
En aquest sentit i amb
la voluntat de seguir impulsant processos participatius i promoure el
desenvolupament social i creatiu dels més joves, per tal d’augmentar les seves
oportunitats d’expressió i la seva capacitat de reflexió crítica i, amb l’afany
també de poder rebre les seves opinions, preocupacions, queixes i il·lusions,
des d’EDUVIC-ESCOLA ITINERE pensem que cal apostar per un model d’intervenció educativa basat en les noves tecnologies i en
els nous canals de comunicació existents
Per fer-ho
hem creat en primer lloc la plataforma: “REACCIONA
2.0” ; una
plataforma online privada, una xarxa de participació que compta amb diferents
espais: Blog, Fórums, Espai d’opinió (entre d’altres) i que queda oberta a tots
els usuaris dels diferents serveis residencials (CRAE, Centre d'Acollida, Residència Maternal...)que gestionem. Per una banda, la mateixa pretén
oferir un espai lliure en el que els infants i joves puguin crear espais de
debat sobre les seves preocupacions. Per l’altra, possibilita un espai als
responsables de l’entitat on llançar
preguntes per tal de conèixer l’opinió dels nois i noies sobre
temàtiques concretes. Tot plegat, amb l’objectiu de poder fer el recull de
queixes, suggeriments i noves propostes que serveixin per elaborar i definir
futures accions a emprendre dins de la planificació estratègica de l’entitat.
A partir d’aquest
primer debat a la xarxa i de les diferents assemblees dels serveis s’obre un
espai de Taller de Creació Audiovisual
per tal de canalitzar i reforçar mitjançant l’ús de les noves tecnologies les
diferents propostes de millora, ja sigui a partir d’una mostra fotogràfica o un
curtmetratge documental. El seu objectiu és poder aprendre a utilitzar la imatge i el so per comunicar missatges,
així com aprendre a fer ús de la plataforma Reacciona 2.0 per fomentar el
treball col·laboratiu i la difusió dels projectes en les xarxes socials.
Molts dels nois/es amb qui treballem construeixen sobre sí mateixos
relats amb una percepció negativa com aprenents, fet que els porta a tenir una
baixa motivació en la realització de certes activitats formals (escolar) i no formals.
El fet de tenir la possibilitat de participar en una activitat com a subjecte
actiu en un procés de creació, i a través d’una metodologia atractiva com són
les noves tecnologies i els medis audiovisuals els permet generar relats
alternatius sobre les capacitats d’un mateix com aprenent, al mateix temps que
es representen nous significats, aportant amb aquests possibilitats de canvi.
Pensem que aquest procés d’aprenentatge ha de finalitzar amb la
presentació dels diferents treballs a l’organització en forma de video-fòrum,
convidant els representants de l’organització a debatre amb els nois per fer
una recerca compartida de les opcions de millora a partir de les seves
propostes. Així mateix, pensem que és important fomentar la difusió a través de
la xarxa ja que pensem que de les seves propostes també s’hi podran veure
reflectits altres infants i joves arreu del territori.
Així mateix us deixem algunes altres webs on també hi podreu trobar
informació interessant en relació a la temàtica.
No hay comentarios:
Publicar un comentario